VEELGESTELDE VRAGEN

DE JUISTE KEUZE

VASTE TARIEVEN

SNELLE LEVERING

GECERTIFICEERD

HEEFT U EEN VRAAG?

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.

Hoe maak ik een afspraak voor een energielabel?

U vult het aanvraagformulier in op de pagina afspraak maken.

Hoelang duurt het voordat ik mijn energielabel ontvang?

Wij leveren uw energielabel binnen één week na aanvraag.

Hoe gaat de opname in zijn werk?

Tijdens de opname moeten wij de hele woning in kaart brengen. Daarvoor moeten wij elke ruimte inspecteren, inclusief kelder, zolder (vliering) en kruipruimte. Hierbij maken wij foto’s van ramen, kozijnen, isolatiemateriaal, installaties en dergelijke. De opname duurt afhankelijk van de woning tussen de 30 en 60 minuten.

Mag een makelaar mijn woning adverteren bij het ontbreken van een definitief energielabel?

Nee, de Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft sinds 1 januari 2021 de advertentieplicht ingevoerd bij het te koop of te huur aanbieden van uw woning.
De advertentieplicht houdt in dat er een definitief energielabel aanwezig moet zijn voordat een woning aangeboden mag worden.
Een woningverkoper die aan de nieuwe eigenaar geen afschrift van een geldig energielabel beschikbaar stelt, kan van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een brief verwachten. De ILT kan dan een bestuurlijke boete opleggen.

 

Welke woningkenmerken zijn nodig om het energielabel op te stellen?

Het energielabel wordt bepaald door het gebruiksoppervlak, het verliesoppervlak en de aanwezige installaties. De onderstaande onderdelen hebben invloed op het label:

  • Gevelisolatie
  • Dakenisolatie
  • Vloerenisolatie
  • Glastype
  • Kozijnen, deuren en panelen
  • Soort ventilatie
  • Installatie voor warmwater
  • Installatie voor verwarming
  • Zonnepanelen
  • Zonneboiler
Kan ik helpen tijdens de opname?

U kunt ons helaas niet helpen bij de opname. U kunt er wel voor zorgen dat er relevante documenten aanwezig zijn die de energieadviseur kan bekijken.

Als uw woning beschikt over een aanbouw dan kunnen wij de isolatie bepalen aan de hand van:

– Op locatie controleren
– Aanvraag omgevingsvergunning (bouwjaar)
– Bouwtekeningen 

Als uw woning beschikt over zonnepanelen dan hebben wij de volgende informatie nodig:

– Type paneel
– Installatiejaar
Dit staat vaak op de offerte of factuur vermeld.

Hoe betaal ik?

Als de opname heeft plaatsgevonden sturen wij u de factuur via de mail. Zodra wij de betaling ontvangen hebben en het energielabel klaar is, ontvangt u van ons het energielabel in pdf-bestand.

Hoe ontvang ik het energielabel?

U ontvangt het energielabel in pdf bestand via de mail. Het energielabel wordt daarnaast geregistreerd in de landelijke database. Wij streven er naar om het energielabel binnen één week na de opname aan u te overhandigen.

Hoe lang duurt het voordat ik het energielabel ontvang?

U ontvangt het energielabel altijd binnen één week na aanvraag.

Heeft u het energielabel eerder nodig? Vaak kunnen wij rekening houden met het uitwerken van uw woning. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Mag een notaris een akte passeren bij het ontbreken van een definitief energielabel?

Ja, maar dit hangt veelal af van de notaris. Het energielabel is een wettelijke verplichting van de woningeigenaar/verkopende partij en deze is in overtreding als hij/zij besluit geen definitief energielabel aan te leveren. De verplichting ligt bij de verkoper en dus mag de notaris de overdracht wel afhandelen. De notaris dient de verkoper wel op de hoogte brengen van de mogelijke financiële consequenties (boete).

UW ENERGIELABEL IN 3 GEMAKKELIJKE STAPPEN